1977 10. juni; Feature dage på Realskolen Lærerrådet på Jyderup Realskole har arrangeret fire feature dage for skolens elever fra mandag den 13. juni til torsdag den 16. juni 1977 Lærer Ejvind Kjølby udtaler; Når de største elever er dimitteret, falder undervisningen i skoleårets sidste uge let fra hinanden, bliver ikke så effektiv. Derfor laver vi disse arrangementer for at give de øvrige elever en afrunding på skoleåret. De yngste - til og med 4. klasse skal arbejde med "jernalderen", og skal bl.a. på tur til jernalderlandsbyen i Lejre. Desuden opbygges en jernalderlandsby på Birkegården. Mellemgruppen, 5., 6. og 7. klasser, har efter valgt inddelt sig i fem emner; "Landbrug", hvor forskellige former for landbrug besøges, "Avisen", der som opgave for at dække feature-dagenes aktiviteter, "Havet", bl.a. med besøg på Danmarks Akvarium, Havnsø og Røsnæs, "Vi laver legeplads", hvis hold skal opbygge legeplads på Søbæksgården, "Dramatik", som omfatter indstudering af skuespil. Ældste gruppe 8. klasser og 2. real, skal arbejde med "energi". Eleverne skal bygge vind- og vandmøller samt arbejde med solenergi. Desuden aflægges besøg på Esso Raffinaderiet og på Asnæsværket1 |
Jyderup Realskole slutter året med featureuge Slutter skoleåret med at bygge vandmølle og indrette jernalderhuse. Jyderup Realskole holder ikke eleverne inde under hedebølgen. De er alle i gang med feature projekter i det fri Vandmøller og raffinaderier, jernalderhuse og brændenældesuppe. Det er blot et par af de mange ting, eleverne på Jyderup Realskole kan nå at opleve den sidste uge i dette skoleår. En featureuge for skolens elever startede mandag og slutter i dag. I morgen siger skolen endelig farvel til eleverne, der rejser på sommerferie. Men de, som deltager i featurearbejdet, kommer alle tilbage til august, for det omfatter kun de elever, der skal fortsætte på skolen. Ved Strid Mølle har et hold - 8. klasse og 2. real - været i gang med at sætte en vandmølle op. Allerede mandag var den klar. Den blev bygget på landjorden af granrafter. De største rafter har eleverne fået leveret fældede og renhugget for smågrene. Men det mere overkommelige og mindre materiale har de selv måttet skaffe og forarbejde. Møllen fik lov at overnatte på land, men tirsdag blev den søsat i bækken, der løber fra Skarridsø gennem Strids Mølle til Tissø. Forinden havde eleverne bygget dæmningen så vandkraften blev ledt derhen, hvor man skulle bruge den. Undervejs blev der også tid til at bygge en bænk, hvor det var meningen, eleverne skulle sidde og nyde synet af deres roterende mølle. Men bænken står stadig tom, for efter den første nat i bækken, brød møllen sammen, og først i går forsøgte eleverne at placere den i bækken igen. Alt sammen giver det erfaring - og våde bukser. Mølleprojektet er et led i det energiprogram, som de ældste elever gennemgår. De 80 elever er delt op i fire hold, som roterer på forskellige dele af projektet. Foruden møllebyggeriet er der hver dag et hold på besøg på Esso raffinaderiet i Kalundborg. Andre arbejder med teori og forsøg hjemme i skolens fysiklokale. Hver morgen starter man dagen med at vise energifolket en film om forskellige former for energi: atom-, vind- og olieenergi. - Måske er det lidt af en bagdel, at eleverne skifter så meget, at de ikke på nært hold kan følge projektet. Men det er den eneste måde, vi kan organisere det på, hvis alle skulle have lige meget ud af det og have det lige sjovt, siger Knud Erik Brinkløv, der sammen med Peter Strange er faste lærere på vandmøllebyggeriet. |
Også de yngste elever - fra børnehaveklassen til 4. klasse - har haft travlt de sidste dage hvor de i skoletiden har levet som jernalderfolk på Birkegården i Viskinge. De har bygget jernalderhuse, lavet brændeovn, bygget miler til keramikbrænding og farvet garn med plantefarve. De små er også inddelt i hold - alle er mærket med forskellige farver snor om håndleddet. På madlavningsholdet har man forsøgt at efterligne jernalderens menukort. Brændenældesuppe og snobrød var de foretrukne retter. Børnene har forsøgt sig som pottemagere, og de mange lerkrukker blev brændt i en såkaldt mile. En ovn, der er lavet i en lille fordybning i jorden. Selve ovnen er stablet op af græstørv. Efter et døgns brænding åbnes milen, og børnene på Birkegården var meget heldige. Kun en enkelt potte revnede. Men de har også snydt lidt, og brændt det hjemme i skolens keramikovn2 | Jernalderfolket skulle også have mad og varme. Børnene har her lavet en brændovn. Først er skellet rejst, og derefter klinkes det lille bygningsværk til med ler. På billedet ses Jens, Morten, Irene og Flemming i fuld gang |
Jernaldebyen er ved at tage form, men selv om husene står der, er der stadig masser af småpillerier: Anette tætner huset med hø og Marion saver lidt i huset rejsning | Et hold byggede huse. Først rejses skelettet og senere tætnes revner og huller med hø og græs. Efterhånden har børnene lavet en lille by med adskillige huse. |
| En afdeling af den spændende jernalderby på Birkegården i Viskinge2 |
De ældste elever i gang med at placere vandmøllen i bækken for anden gang. Første gang holdte den ikke, men den er nu gjort mere solid2 |